Frode Barth er en norsk komponist og gitarist, kjent for sine bidrag innen jazz, samtidsmusikk og populærmusikk.

Frode Barth har et lekent og sterkt uttrykk enten han jobber med sparsommelige virkemidler eller et univers av lyder. Han behersker akustiske og elektriske gitarer, men kan få gitarene sine til å høres ut som noe ganske annet... Barth har jobbet og spilt med et bredt spekter av musikere bl.a. Oscar Peterson, Reggie Workman, Fathy Salama, Jon Christensen, Marilyn Mazur, Arthur Maia, Robertinho Silva, Trygve Seim og Arild Andersen. Mer enn noe annet er det allikevel det å få spille med Chet Baker (1929-1988) i 1988, som har gjort størst inntrykk og vært en veiviser.

Frode Barth har utgitt og medvirket på en rekke CD-utgivelser, gjestet festivaler i inn- og utland og deltatt i TV- og radioprogram. Samtidig er han en aktiv komponist med en produksjon på ca. 400 verk innen flere genre som scenemusikk, seriøs musikk, jazz, pop / rock og filmmusikk. Barth har hatt solistiske oppgaver internasjonalt og har mottatt en rekke bestillingsverk. Hans komposisjoner blir stadig fremført i Norge og i utlandet. Han mottok Statens arbeidsstipend som musiker i 1999 for å jobbe med Bjørn Fongaards mikrotonale kvarttonemusikk. Frode Barth med Fongaards kvarttone gitar:

Spesielt sentralt står det norsk / estiske triosamarbeidet med Barth / Aaserud / Rull (BAR) som med utgivelsen Going North vant Estlands Grammy Awards i kategorien årets beste Jazzutgivelse 2006. Sentralt står også det mangeårige samarbeidet med bassisten Harald Johnsen (1970-2011). Barth og Johnsen spillte sammen siden 1984. Deres trio Tape (gitar, bass og trommer) vant Ungdommens Kulturmønstrings landsfinale i 1988. Albumet Blue Spheres ble utgitt i 2007 og er et resultat av mange års samspill, improvisasjon og kompositorisk utveksling mellom de to musikerne. Blue Spheres fikk gode anmeldelser også internasjonalt.

Frode Barth har jobbet med trommedansere på Grønland, ringside med musikere som spiller tradisjonell musikk til nationalsporten Muay Thai (thaiboksing) i Bangkok, kor og trommegrupper på Cuba, Gamelanorkester på Bali og har dukket ned i Rio de Janeiros favelaer på leting etter sambaens hjerte.